Sunday, December 12, 2010

Pembajaan pisang tanduk

Selepas sebulan pisang tanduk tumbuh, pembajaan di lakukan.
Banyak juga info yang aku perolehi untuk kaedah pembajaan terbaik bagi pisang tanduk.
Namun aku amat selesa dengan kaedah seorang sigu dari Serkat. Beliau hanya membaja mengunakan baja cap kuda singa. Katanya baja ini antara baja terbaik untuk pokok pisangnya.

Pembelian baja kali pertama - sebanyak 1 beg aku beli.
Baja cap kuda singa.
Bahan asas baja - 15/15/15
Harga RM 106. ( Mahal jugak tu).

Selepas habis membaja, hanya separuh daripada baja digunakan. Ini kerana sebahagian anak pisang belum 'layak' dibaja kerana umur belum cukup sebulan.

Ini hasilnya selepas sebuan dibaja. Dan nak kena baja lagi.



Nampak subur benar. kata sifu aku lagi, kalau daunnya ada gaya keduut-kedut tu kira cukup baja la. Heheeh...harap-harap betul la.




Pembajaan pokok pisang ni untuk memudahkan kira-kira, aku akan baja setiap sebulan sekali. Dan mungkin pada bulan kelima dan keenam aku akan tukar jenis baja. Tak kan nak bagi makanan yang sama...ye tak.

1 comment:

  1. assalam
    nak tanya
    bagaiamana sewaan tanah dilakukan?
    adakah en. menyediakan kontrak sewaan secara bulanan atau tahunan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...